Ozzie, ozzie, ozzie... - Reisverslag uit Brisbane, Australië van Martin Reinders - WaarBenJij.nu Ozzie, ozzie, ozzie... - Reisverslag uit Brisbane, Australië van Martin Reinders - WaarBenJij.nu

Ozzie, ozzie, ozzie...

Door: Martin

Blijf op de hoogte en volg Martin

26 Januari 2010 | Australië, Brisbane

Alweer enkele dagen zit ik in Brisbane, in de staat Queensland. De hostels hiervoor lagen in New South Wales (NSW).
Nu is het zo dat beide staten wel in dezelfde tijdzone zitten, maar NSW hanteert wel de Daylight Savings Time, de zomertijd dus, omdat het hier nu zomer is. Maar Queensland niet. Daarom zit ik, terwijl ik wel verder naar het oosten zit, toch met minder tijdsverschil met Nederland. Slechts 9 uur ipv 10.

Vandaag, 26 januari, is Australia Day. Heel het land (de blanken dan) vieren dat op die dag in 1788 een stukje huidig Australië werd verworven door de Engelsen. Het begin van het einde van de Aboriginals die er al zo'n 50.000 jaar zitten.

Het feest zelf verschilt per stad, maar bestaat vooral uit inhuldigingen van nieuwe Australiërs, rare wedstrijden (een kakkerlakkenrace..) en feesten. Bij dat laatste hoor je vooral iemand "ozzie, ozzie, ozzie" roepen, waarop de Australiërs antwoorden met "oi, oi, oi". Hier in Brisbane betekent het dat de helft van de inwoners op de Southbank de dag doorbrengt. Dit park staat bekent om zijn kunstmatig aangelegde strand aan een zwembad, culturele activiteiten en eettentjes en daar is dus ook iedereen te vinden. Een soort Koninginnedag, maar dan gemoedelijker en zinder de vrijmarkt.

Doordat het vroeger donker wordt, is het ook eerder tijd voor vuurwerk. Vanaf het dakterras van het hostel waar ik nu zit was dat goed te zien. Foto's van overdag en het vuurwerk staan op http://bosmeneer.nl/fotoalbum/

Donderdag vertrek ik naar Hervey Bay waar ik 2 dagen later een tour op Fraser Island ga doen. Met een gids in een 4WD verken je 3 dagen het eiland en slaap je 1 dag op het strand. Daarna reis ik richting Airlie Beach voor de Whitsundays.

Owja, de foto's van de zonsopgang in Byron Bay hadden jullie nog tegoed! Dus die staan er ook op :)

• 28 Januari 2010 - 12:12

Jan:

Hoi Martin,
    Toch wel heel indrukwekkend allemaal wat je schrijft. Een geweldige ervaring waar je nu van geniet. Veel plezier met je vervolg.

Jan en Saskia

• 28 Januari 2010 - 17:26

Sander:

Super hoor allemaal. Je geniet er wel van zo te lezen. Heb je in Brisbane nog de ijzeren kangaroe's gezien?

Whitsundays zijn super! Het is net zo'n bounty eiland.

Veel plezier nog!